SurveyMonkey is een online programma waarmee je enquêtes kunt opstellen en antwoorden kunt verzamelen, bij voorbeeld voor een klanttevredenheidsonderzoek. Je kunt de enquêtes verzenden via je website, e-mail en social media. Vervolgens kun je zowel het aantal reacties bekijken als de individuele reacties lezen.

Het basisabonnement is gratis. Dit betekent wel dat je echt alleen maar de basisfuncties kunt gebruiken. Als je de enquête bijvoorbeeld wilt aanpassen aan je huisstijl door je logo en je bedrijfskleuren toe te voegen, moet je voor de betaalde versie kiezen. Wat mij daarbij best wel irriteerde was dat deze informatie niet duidelijk op de website staat aangegeven. Toen ik bezig was met het opzetten van mijn eerste enquête kreeg ik pas op het moment dat ik mijn logo had toegevoegd de melding dat ik een betaalde upgrade had geactiveerd…

De goedkoopste optie van de betaalde abonnementen is het ‘advantage’ pakket met 36,00 euro per maand, waarbij de website niet aangeeft of dit in- of exclusief BTW is. De informatievoorziening kan mijns inziens wel een stuk klantvriendelijker.
Bijzonder is dat het ‘basis’ pakket oftewel de versie met minder mogelijkheden dan het ‘advantage’ pakket 39,00 euro per maand kost en dus duurder is.

Wil je eenmalig of slechts af en toe een enquête versturen, dan is 36,00 euro per maand een behoorlijke investering, ongeacht of dit nu in- of exclusief BTW is. De gratis versie voldoet prima als je het geen probleem vindt om de basis lay out te gebruiken. Het programma werkt erg intuïtief. Het lastigste onderdeel is het bedenken van de juiste vragen 🙂 .

Handige tool voor het opstellen van een enquête: SurveyMonkey