Een van de leuke dingen van het ondernemerschap vind ik de gesprekken met andere ondernemers. Over het algemeen zijn dat bevlogen mensen met een duidelijke missie. Iedere keer verbaas ik me er weer over met wat voor creatieve ideeën sommige mensen een bedrijf zijn gestart.

Afgelopen maandag was er weer de maandelijkse netwerkbijeenkomst van Open Coffee Lansingerland. Erg leuk om daar een aantal ondernemers te spreken die ik al eerder had ontmoet. Ook heb ik weer een aantal nieuwe mensen gesproken. Ik probeer het aantal mensen dat ik op zo'n bijeenkomst spreek altijd wel overzichtelijk te houden, zodat ik later nog weet met wie ik gesproken heb en wat we besproken hebben. Alleen maar zoveel mogelijk mensen spreken om zoveel mogelijk visitekaartjes uit te wisselen lijkt me niet zo zinvol. Ik heb liever echt contact.

Naast de mogelijkheid om te netwerken stond er ook een presentatie op het programma van Jan Boon, de Acquisitiecoach. Onderwerp van de presentatie was ‘Verkopen is vervelend, vriendelijk verkopen is leuk’. Aan het aantal aanwezigen te zien, was ik niet de enige die dit een interessant onderwerp vond.

Het verkopen van je diensten en/of producten is best lastig, ook als je heel goed bent in wat je doet. Hoe doe je dat op een positieve manier? Veel tips die de Acquisitiecoach ons gaf waren mij al bekend, maar het was zeker goed om die nog een keer te horen. Een mooie samenvatting van de presentatie is de quote ‘sales is service’. Je klant oprecht willen helpen, samen kijken naar een oplossing en meedenken met de klant om hem te helpen kiezen, dàt is verkopen.

‘Sales is service’. Dat breng ik graag in praktijk.

Sales is service